onsdag 7 april 2010

I väntans tider 1

Det drar ihop sig nu.. Röris kommer i morgon att påbörja rördragning i grusbädden för anslutningspunkterna för VA.

Under tiden fram till fler bilder kan jag rapportera om det finurliga musiksystemet som skall installeras. Eftersom jag inte är tålmodig av mig så är givetvis vissa delar redan inköpta. Det här en en av få prylar som min sambo faktiskt har blivit riktigt glad över och hon har dessutom frågat varför vi inte köpt detta tidigare.
systemet fungerar på följande sätt:

Jag har idag en nätverksansluten hårddisk (en riktig NAS för er som tror att ni begriper:) ).
På denna disk ligger det musik i olika format. Sen kan man då bara plocka upp sin Iphone ur fickan (fungerar som en visuell fjärrkontroll via trådlöst) och välja vilken låt eller vilket album man vill lyssna på, sen väljer man vilket rum det ska spelas i och det förutsätter givetvis att man har tak/ eller vägg högtalare. Det roliga med denna lösning är att man kan spela olika låtar i olika rum samtidigt. Jag kan ligga i badkaret och lyssna på radio (alla världens radiokanaler får man också in via internet) samtidigt som Madde är i köket och lyssnar på något annat. Från varje handenhet (i vårt fall Iphone och Ipod touch) kan man se samtliga "zoner" = rum och separat justera volymen för alla zoner eller koppla om till partyläge så alla zoner spelar samma musik utan eko och fördröjning. Det bästa av allt är att man inte längre behöver pilla med en stereo utan vill man lyssna på något så är det bara att slita upp telefonen och börja lyssna på vad man vill och i vilket rum man vill.

Behöver jag nämna att jag gillar prylar?

5 kommentarer:

  1. Låter nice, speciellt nyfiken på projektet med HDMI över Cat6... blir spännande att få se/höra resultatet sen!

    SvaraRadera
  2. Nej, det behöver du inte nämna... :-)

    SvaraRadera
  3. Å detta är gratis eller?

    SvaraRadera
  4. Svar till systeryster Maria...
    Det är faktiskt inte så dyrt som man kan tro.

    SvaraRadera
  5. vad har du valt för system då? Sonos? Då får ju bjussa på lite länkar och info :-P

    SvaraRadera