lördag 3 april 2010

Ventilation, värme, el och vvs

Då var man tillbaka hemma från påskfirandet i dalsland.
På vardagsrumsbordet ligger nu ritningar i A1 format för de delar i rubriken.
Så nu blir det till att snabbt granska elen och göra lite tillägg.. Ska ha lite mer ytterbelysning än vad som ingår som standard. Fasaden skall lysas upp med up&down belysning så det måste jag markera i ritningen samt några elutttag och tomdosor i yttervägg för mitt "lilla" HDMI över Cat6 projekt.

Jag skall passa på att centralisera alla "elektriska" prylar vilket innebär i praktiken att det enda som t.ex. kommer synas i tv-rummet är tv som hänger på vägg utan några synliga kablar. En ombyggd klädkammare kommer att fungera som mediacentral där digitalboxar, mediaspelare och servrar för film, musik och foton kommer att placeras. Sen går det då dubbla nätverkskablar ut till varje tv för hdmi. Där kommer även musiksystemet för vår multiroom lösning finnas och så går det högtalarkabel till de olika rummen där vi ska ha ljud. Patchpaneler för telefoni och data kommer givetvis också placeras där. Detta ger fördelen att man själv kan bestämma över tid vilka uttag som skall få en viss funktion. Enkelt, ganska billigt och väldigt funktionellt.
Är man amatör på detta område så finns det färdiga lösningar att köpa typ lexcom. Det är dock ganska kostsamt och ger vissa begränsningar.

4 kommentarer:

  1. Haha, ja det låter ju fantastiskt enkelt :-)

    SvaraRadera
  2. Ja du syrran... Jag vet att du inte skulle fixa det men har man bara lite kunskap om nätverk och ny teknologi så är det busenkelt..
    Är det någon annan som vill ha info om detta så finns jag här..

    SvaraRadera
  3. Det kommer bli jävligt nice när det är klart tror jag...

    SvaraRadera
  4. Vad är det för cat6/hdmi-lösning du valt då? Vore fint med lite mer info och länkar om hur du tänkt göra. Sharing is caring!

    SvaraRadera